عسل طبیعی سلامت آفرین

عسل طبیعی سلامت آفرین

معرفی و فروش انواع عسل و داروهای گیاهی
عسل طبیعی سلامت آفرین

عسل طبیعی سلامت آفرین

معرفی و فروش انواع عسل و داروهای گیاهی

سرطان ریه

  • یک سرطان کشنده:

سرطان ریه در صدر کشنده ترین سرطان های جهان قرار دارد. هم در زنان دیده می شود و هم در مردان. این آمار تقریباً مساوی هستند. از هر ۱۰ نفر مبتلا، ۹ نفرشان دخانیات مصرف می کرده اند. آلودگی هوا نقش کمی در این بیماری دارد.

  • دخانیات مقصر اصلی هستند:

داخل مسیرهای هوایی ریه، لایه هایی مو مانند به نام ناژک قرار دارند. این نازک ها سیستم دفاعی ریه هستند و هوای ورودی را نیز از میکروب ها و مواد مضر پاک می کنند. دخانیات کارکرد این ناژک ها را مختل می کند و در عین حال باعث تجمع مواد شیمیایی مضر و سرطان زا در ریه می شود.

  • نشانه های سرطان ریه:

سرطان ریه در مراحل ابتدایی هیچ نشانه ای ندارد. به مرور زمان و پیشرفت بیماری، نشانه ها ظاهر می شوند. نشانه های سرطان ریه عبارتند از: 

  1. سرفه ای که خوب نمی شود.
  2. درد قفسه ی سینه به ویژه در زمان نفس عمیق
  3. کوتاهی تنفس و خس خس
  4. وجود خلط خونی در سرفه
  5. خستگی
  • تشخیص زود هنگام ممکن است:

پزشکان توصیه می کنند افراد سیگاری، و در کل کسانی که در معرض مواد شیمیایی و دود قرار دارند، از سن ۵۰ سالگی به بعد حداقل سالی یک بار تست غربالگری سرطان ریه را انجام دهند. این مساله برای کسانی هم که دخانیات را ترک کرده اند صادق است. تشخیص به موقع شانس بهبود و طول عمر را تا ۶۰% افزایش می دهد.

  • انواع سرطان ریه:
  1. سرطان ریه سلول کوچک (Small cell): نوع تهاجمی سرطان ریه است. این نوع سرطان به سرعت به نقاط دیگر دست اندازی می کند و پخش می شود. این شکل از سرطان ریه در افراد سیگاری دیده می شود و در افراد غیرسیگاری نادر است.
  2. سرطان ریه سلول غیرکوچک (Non-Samall cell): رشد این نوع سرطان ریه آهسته است و بیشتر دیده می شود. تقریباً ۸۵% سرطان های ریه از این نوع هستند.
  • مرحله بندی سرطان ریه:

سرطان ریه ی سلول کوچک به دو مرحله تقسیم می شود:

  1. محدود: یعنی سرطان محدود به یک ریه و احتمالاً غده ی لنف نزدیک تومور می شود.
  2. گسترده: یعنی سرطان به ریه ی دیگر و احتمالاً اعضای دیگر مهاجرت کرده است. 

سرطان ریه ی سلول غیر کوچک در ۵ مرحله تقسیم بندی می شود که به گسترش آن اشاره دارد.

  • درمان سرطان ریه:
  1. در مراحل اولیه: سرطان سلول غیرکوچک در مراحل اولیه با جراحی خارج می شود. ممکن است لازم باشد تا بخشی از ریه نیز همراه با تومور خارج شود. گاهی لازم است کل ریه برداشته شود. در کنار جراحی ممکن است از پرتودرمانی و شیمی درمانی هم استفاده شود تا باقیمانده ی سلول های سرطانی از بین بروند. جراحی برای سلول کوچک فایده ای ندارد. 
  2. مراحل پیشرفته: در مراحل پیشرفته ممکن است درمان به طور کامل جواب ندهد، ولی می تواند کیفیت زندگی فرد را بهبود بخشد. معمولاً در این موارد از پرتو و شیمی درمانی استفاده می شود. برای سلول های کوچک شیمی درمانی، اصلی ترین خط درمانی است.
  • درمان های جدیدتر:

اخیراً درمانهای جدیدتر و موثرتری به درمان ها اضافه شده است:

  1. درمان هدفمند: در کنار شیمی درمانی استفاده می شود. در این روش از ایجاد رگ های خونی جدید در اطراف سلول سرطانی جلوگیری می شود. برخی روش ها هم از ارسال سیگنال های دستوری که باعث تکثیر سلول ها می شوند جلوگیری می کنند.
  2. ایمن درمانی (ایمونوتراپی): با سیستم ایمنی همراهی می کند تا سرطان های پیشرفته را مهار کند. این درمان برای همه کاربرد ندارد، اما اگر روی کسی جواب دهد، تاثیرش بسیار زیاد است. 

دیدن ویدئو


چند توصیه:

  • اگر سیگاری یا در کل مصرف کننده ی دخانیات هستید، در اولین فرصت ترک کنید.
  • کنار افرادی که دود مصرف می کنند، نباشید؛ به این مورد، دود ثانویه گفته می شود. این دود درست به اندازه ی خود سیگار کشیدن خطرناک است.
  • اگر کار پرخطر دارید، تمامی موارد ایمنی را رعایت کنید. دستکش و ماسک ایمنی بزنید. لباس مناسب بپوشید.
  • آب مصرفی را کنترل کنید. آبی که آرسنیک دارد، باعث سرطان می شود.
  • وضعیت بستگان و اقوام درجه ۱ خود را بررسی کنید. اگر هر کدام از بستگان درجه ۱ شما دچار سرطان هستند، شما باید احتیاط بیشتری بکنید.

    www.asaltop.ir
  • www.asaltop.com
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.